俺:I went to Ibaraki University this weekend. The class on the history of Middle Eurasia. As you know, this term I have been to several domestic areas, using Shinkansen. Whenever I take the Shinkansen, I witness so-called ‘in-bounds’. No exceptions. Japan's economy almost completely depends on the money they spend in Japan, and the exports of the cars. It is high time Japan should grow out of make-believe in Sakoku, and brace for the fact that she should recognize how grave impacts the graying society problem will give to herself. ジョンさん:The solution to graying is one Japan cannot take. It would destroy the fabric of traditional society and rob Japan of its uniqueness. ie: mass immigration. You wouldn’t want to live in such a country. It would be worse than the USA and it’s open borders under Biden. 俺:It's understandable what you say. And Japanese people have been ignoring this problem for a long time. Natural increases in birth rate policy are too difficult to be taken. PM Kishida was trying to take this policy by tax increase but many many Japanese people are rejecting it. They are too irresponsible to justify themselves. Conservative policy is too late to be taken. I believe Japanese society can absorb immigrants naturally if it's not too rapid to accept them. Ryuunosuke Akutagawa named it an 'altering power', which meant negative aspects for him. The Japanese authenticity issue is not a new one. They are very flexible to this problem I believe. Akutagawa was annoyed by Japanese culture's inconsistency, but it sometimes works positively. Cultural conflicts you mention fit with in Canada for an example. It has let the immigrants remote from each other and a cultural unity was damaged. The most important thing is to assimilate them without forcing it. A xenophobic policy is popular in Japan alike. But albeit it means the success of Korean cultural diplomacy, they are now very friendly to Koreans despite the hate demo that took place for the first several years in 2000's. Ango Sakaguchi claimed Japanese cultural uniqueness is nothing but an illusion or delusion. I believe it goes as long as the Japanese can take the social initiative after all.
1. 序論:『それから』に映し出される明治期の近代化 本稿は、夏目漱石の小説『それから』を題材に、日本の近代化がもたらした状況と、それが個人の経験に与えた影響について考察するものである。特に、経済的豊かさが生み出す「自家特有の世界」への耽溺と、それが最終的に経済の論理に絡め取られていく過程、そしてテオドール・W・アドルノが指摘する、社会の合理化と精神世界における非合理への慰めを求める人々の傾向を、作品を通して分析する。 日本の明治時代(1868-1912年)は、長きにわたる鎖国状態を経て、1853年の黒船来航を契機に世界と対峙し、驚くべき速度で西洋の制度や文化を取り入れ、「近代国家」への道を歩んだ画期的な時代である 。この時期には、鉄道、郵便局、小学校、電気、博物館、図書館、銀行、病院、ホテルといった現代の基盤となるインフラや制度が次々と整備された 。政府は「富国強兵」や「殖産興業」といった政策を推進し、工場、兵舎、鉄道駅舎などの建設を奨励した。また、廃藩置県や憲法制定といった統治制度の変更に伴い、官庁舎や裁判所、監獄などが建設され、教育制度の導入は学校や博物館の整備を促した 。 西洋化の影響は日常生活にも深く浸透した。住宅様式においては、外国人居留地を起点に西洋館が普及し、やがて庶民の住宅にも椅子式の生活スタイルが段階的に浸透した 。食文化においても、仏教の影響で長らく禁じられていた肉食が解禁され、西洋列強との競争意識から日本人の体格向上と体力増強が期待された 。洋食は都市部の富裕層を中心に広まり、カレーライスやオムライス、ハヤシライスといった日本独自の洋食が定着した 。大正ロマン期(1912-1926年)には、西洋文化と日本独自の文化が融合し、「モガ」や「モボ」と呼ばれる若者たちが洋装に身を包み、カフェで音楽や映画を楽しむ「自由でおしゃれな空気」が醸成された 。経済面では、明治後期から軽工業が発展し、日露戦争前後には鉄鋼や船舶などの重工業が急速に発展し、日本の近代化を加速させた 。第一次世界大戦期には工業生産が飛躍的に増大し、輸出が輸入を上回る好景気を享受した 。 『それから』(1909年発表)は、夏目漱石の「前期三部作」の二作目にあたり、急速な近代化が進む日本を背景に、個人の欲望と社会規範の...
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